nuffnang

Saturday, March 22, 2014

Traditional House Stamp 2009.

setem rumah tradisional.
                    Hari ini saya memilih setem yang bertemakan rumah tradisional di Malaysia.Setem ini dikeluarkan pada tahun 2009.Didalam pembelajaran sekolah rendah,terdapat mata pelajaran kajian tempatan yang mana menjadikan rumah tradisional ini sebagai sesuatu yang perlu dipelajari.

                    Semua setem kali ini berharga 50sen.Setiap rumah mempunyai keunikannya yang tersendiri.Walaupun kita berada di zaman moden dan banyak terdapat rumah yang tinggi mencakar langit,tetapi masih ada yang masih setia mengekalkan design rumah tradisional.

                    Saya pernah melawat ke Puncak Alam dimana rumah-rumah traditional Malaysia didirikan khas untuk mereka yang mahu menikmati identiti Malaysia.
setem-rumah adat minangkabau Negeri Sembilan
                  

setem-rumah bumbung panjang Perlis.
                   
                 Begitu juga dengan rumah bumbung panjang di Perlis,kebanyakan mereka yang mahu mengekalkan rumah ini menjadikan rumah mereka sebagai homestay.
setem rumah dusun lotud Sabah.
setem rumah ketua bidayuh Sarawak.
                 Rumah ketua bidayuh di Sarawak ini mempunyai bentuk yang sangat berbeza dari rumah-rumah lain.
setem rumah kutai Perak
                    

setem rumah laut bajau Sabah
                   Rumah laut bajau Sabah ini memang unik.Mereka mendirikan rumah dengan menggunakan kayu keras sebagai tiang yang dipasakkan ke dalam laut sehingga mencapai kedalaman 800meter dari permukaan laut..Idea ini telah diguna pakai oleh orang tertentu dalam membina rumah rehat di atas laut.
setem rumah limas bungkus Terengganu.

setem-rumah limas Johor
setem rumah melayu Melaka
setem-rumah traditional melayu Selangor.
setem-rumah orang semai Pahang.
                    Ini adalah rumah orang Semai Pahang.Rumah tradional yang berlantaikan buluh masih dikekalkan dan dijadikan chalet atau rumah tumpangan atau homestay.
setem-Rumah Panjang iban
                Rumah panjang Sarawak ini merupakan sesuatu yang sentiasa dibanggakan di Sarawak.Sebuah rumah panjang mungkin mempunyai penghuni dari tujuh,sepuluh sehingga lima puluh buah keluarga.Namun begitu,terdapat berbagai rumah panjang di Sarawak termasuk rumah panjang iban.
setem rumah panjang kedah

setem rumah serambi gajah menyusu Pulau Pinang

setem-rumah serambi Pahang

setem -rumah tiang 12 Kelantan.
                     Zaman sekarang,ramai yang membina rumah yang mermodelkan tradisional tetapi digabungkan dengan moden.Kebanyakan peminat-peminat rumah tradisional ini memilih rumah-rumah ini sebagai lokasi penggambaran sebagai cara menerapkan sentimen zaman dahulukala.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment