nuffnang

Tuesday, April 8, 2014

Setem Mawar Di Malaysia 2003.


setem mawar di Malaysia
                Macam tahu-tahu sahaja saya ni memang jatuh cinta pandang pertama dengan bunga mawar.Love forever pulak tu.Emm...saya memang suka sangat dengan setem-setem ini.Saya sangat sukakan bunga mawar kerana rupanya yang sangat cantik dan baunya yang sangat harum.Bunga mawar mempunyai bentuk dan warna yang berbeza-beza.

               Pokok bunga mawar mudah terkena penyakit,tetapi kita boleh merawatnya dengan semburan racun serangga.Untuk membaja mawar,tidak semestinya kita berhabisan duit membeli baja mahal,tetapi pokok mawar menyukai baja dari kulit udang,kulit telur,air basuhan ikan dan kulit pisang.(baja tradisional)

Selain dijadikan bunga hiasan meja,ia juga dijadikan bunga hiasan dan juga bunga tabur.Kelopak bunga mawar yang ditabur di dalam kamar tidur boleh menjadi terapi untuk mencari ketenangan.Sebenarnya,bunga mawar ni banyak khasiatnya.

               Air bunga mawar merupakan bahan antioksidan dan mampu membunuh bakteria penyebab jerawat.Hanya cucikan wajah kita dengan air bunga mawar.Air bunga mawar juga digunakan untuk perawatan kulit kepala dan menghilangkan kotumbe.Hanya dengan meratakannya di kulit kepala,rambut kita akan terasa segar dan wangi sewangi ros.

                 Air bunga mawar juga boleh dititiskan ke dalam mata untuk mengatasi keradangan dan kemerahan pada mata.Ia juga boleh menghilangkan lingkaran gelap di bawah mata.Ia juga digunakan di spa untuk kesihatan miss v.Siapa tak tahu miss v,diam-diam sudahlah ya...

               Ada juga orang yang mengamalkan makan kelopak bunga ros untuk tujuan kesihatan dan awet muda.Walaupun bunga ros banyak saya tanam di halaman rumah dan ianya sentiasa berbunga,saya tidak pernah mengamalkannya.Agaknya,mulai sebentar lagi saya patut memulakan amalan ini.Barulah awet muda...setiap tahun adalah sweet seventeen.hehe

                Apa yang saya tidak pernah temui pada bunga mawar ialah,biji bunga mawar.Buah ini digunakan untuk menurunkan paras kolestrol dan menurunkan tekanan darah tinggi.Nampaknya saya yang gila ros ni masih tak cukup ilmu tentang ros.lepas ni nak kena belek semua bunga-bunga ros untuk mencari buah atau bijinya pula.
Setem mawar di malaysia
                   Setem ini dijual dengan harga RM2.Mawar jenis rosa centifolia ini dikeluarkan pada tahun 2003.Wah!!saya memang teruja dengan gambarnya.cantik!!
setem mawar di Malaysia
               Setem mawar floribunda miniature ini dijual dengan harga Rm1.Bunga ros ini mempunyai kelopak yang banyak.
setem mawar di Malaysia
                 Setem mawar rosa hybrida ini dijual dengan harga 30sen.Kelopaknya besar dan berwarna pic.
setem mawar di Malaysia
                Setem Mawar floribunda berwarna merah jambu ini dujual dengan harga 50sen.Kelopaknya berwarna merah jambu terang berjalur merah jambu keputihan.
setem mawar di Malaysia
                  Setem mawar hybrida berwarna merah ini berharga 30sen.Ia mempunyai banyak kelopak.
setem mawar di Malaysia
                Setem Mawar hybrida berwarna kuning ini dijual dengan harga 50sen.Kelopaknya tidak begitu banyak,tetapi cukup menarik susunannya.Kalaulah ada pencinta mawar yang membaca post saya kali ini tentu dapat memahami perasaan saya.Dalam hati rasa nak sebut subhanallah...cantiknya ciptaan Allah.memang cantik sangat.Rasanya,lepas ni saya nak kongsi setem terbaru 2014,mawar ii.insyaallah...

No comments:

Post a Comment