nuffnang

Monday, May 26, 2014

Species of snakes in Malaysia Stamp 2002

                  Setem spesies ular di Malaysia ini dikeluarkan pada tahun 2002.Nama saintifik bagi ular tedung selar ini ialah ophiophagus hannah.(Macam adik beradik hannah montanalah tu...)ianya juga disebut naga bore oleh orang Pahang.

ular tedung selar
                Setem ular tedung selar berwarna hitam ini dijual dengan harga RM2.
ular tedung selar.
                 Setem bergambar ular tedung selar berwarna kuning ini juga dijual dengan harga RM2.Ular tedung selar merupakan ular berbisa terbesar du dunia.Ia mampu mencapai panjang sehingga 5.58meter.

                 Walaupun ular yang bersaiz biasa,berukuran 2.5meter,tetapi ianya mampu mencapai berat sehingga 10kg seekor.

                 Ular tedung selar memburu pada waktu siang.Ianya memakan ular lain  atau haiwan vertebrata yang lebih kecil.Ia tidak mempunyai gigi kacip dan menelan mangsanya sepertimana ular-ular lain.

                 Ular tedung selar biasanya bertelur  dan mengeram telurnya.Ulang tedung membuat sarang dengan mengumpulkan daun buluh kering.Anak ular tedung selar yang baru menetas berukuran 45-50sentimeter panjang dan bisanya mampu membunuh.

                 Oleh kerana naluri Ular tedung selar yang memakan ular lain,ular tedung selar akan meninggalkan telurnya sebelum telur itu menetas bagi mengelakkan ibunya memakan anaknya sendiri.

                 Bisa ular mempunyai dua fungsi yang utama iaitu melumpuhkan atau membunuh mangsa dan bertindak sebagai ejen penghadaman.

                 Antara tanda-tanda keracunan bisa ular jenis tedung ialah kesakitan pada tempat gigitan dalam masa setengah jam, bahagian bekas gigitan membengkak (selepas satu jam digigit), lemah badan, pengeluaran air liur yang berlebihan dan mengantuk.

                Mangsa patukan ular akan lumpuh pada otot-otot muka, bibir, lidah dan saluran pernafasan mengalami tekanan darah menurun, mata kuyu (ptosis), pandangan menjadi kabur, sawan (konvulsi) dan badan berpeluh.
ular pantai biru-biru.
               Setem bergambar ular pantai biru-biru ini dijual dengan harga RM1.Ular ini tinggal di kawasan pantai dan jarang sekali ditemui orang.Ular ini juga merupakan sejenis ular yang berbisa dan tinggal di celah-celah batu.
ular royal tree.

                 Setem ini dijual dengan harga 30sen.Tiada sebarang maklumat yang mampu saya kongsikan di sini.Namanya pun royal,susah nak cari infonya mungkin kerana ianya keturunan diraja ular kot...
Ular sawa batik.
               Ular sawa batik dewasa berukuran 2 meter dan mampu membesar sehingga sepuluh meter.Ular ini membiak di tempat yang lembab.Otot ular sawa batik sangat kuat dan mampu membelit dan membunuh mangsa dalam beberapa saat.

               Ular sawa mempunyai rahang yang besar iaitu tiga kali ganda saiz kepalanya dan mampu menelan mangsa yang bersais besar .

                Ular sawa batik biasanya maemakan babi hutan,pelanduk,kijang,rusa,burung-burung yang besar dan sebrang mangsa yang berdarah panas.Ular sawa juga mampu menelan haiwan ternakan dan juga manusia sendiri,anjing atau kucing juga.

                Ular sawa mampu mengesan mangsa melalui suhu badan manusia yang berdarah panas.Oleh itu,ular sawa mampu menyerang mangsa pada waktu malam juga.Walaupun begitu,ular sawa hanya makan dua kali setahun.
ular katam tebu.
                    Ular katam tebu juga mrupakan sejenis reptilia yang berbisa.Ianya suka tinggal di atas pokok di tebing-tebing sungai atau padang.Ular katang tebu sangat aktif pada waktu malam.

                   Kalau di Jengka semasa saya masih remaja dulu,selalu jumpa ular kapak di atas pokok bunga puding,atau di atas pokok rambutan.Saya tidak pernah peduli tentang ular ini kerana kata ayah,

"ular ini takkan mengganggu kita jikalau kita tak kacau dia."

                    Sungguh tak sangka ular yang selama ini saya buat selamba je berjalan di sebelahnya,adalah seekor ular yang sangat berbisa.Fuh...(sapu peluh di dahi).

                    Selalunya ular tidak akan menyerang manusia, malah ular sebenarnya takut kepada manusia. Kebanyakan kes gigitan ular terjadi apabila ular terkejut, terpijak ataupun tempat kediamannya diganggu oleh manusia sama ada secara sengaja ataupun tidak.

                    Sebagai langkah berjaga-jaga, berhati-hati apabila bekerja di kawasan yang menjadi habitat ular seperti di kawasan sawah padi ataupun semak.

                    Jangan sekali-kali memasukkan, tangan atau kaki ke tempat yang mana dipercayai terdapat ular seperti di celah batu, di bawah tunggul kayu dan sebagainya, sekiranya perlu gunakan kayu terlebih dahulu.

                    Sekiranya nampak ular sedang tidur atau berehat, jangan mengusik atau mengejutkannya. la selalunya akan mematuk sekiranya diganggu.

                    Seandainya anda terserempak dengan ular, jangan cuba lari, tapi berhenti dan jangan bergerak, selalunya ular akan berlalu pergi. Petua ini juga berkesan ke atas ular laut, sekiranya anda bekerja di kawasem pantai atau muara sungai yang berair cetek.

                    Ular laut adalah tidak agresif, kebanyakan kejadian gigitan ular laut ialah apabila manusia mengganggu atau memegangnya secara kasar. Jika anda terserempak dengan sekumpulan ular laut, jangan menghampirinya kerana mungkin ketika itu musim mengawan dan kebanyakan ular amat agresif pada masa tersebut.

                   Pakai pakaian tebal seperti kasut kulit atau but separas lutut, sarung tangan, seluar panjang, baju lengan panjang dan topi ketika bekerja di kawasan yang menjadi habitat ular.

                   Semasa berkhemah, bersihkan sekeliling khemah daripada semak-samun, sampah-sarap ataupun batu-batu terlebih dahulu. Jangan sekali-kali tidur di luar khemah. Kehangatan badan anda akan menarik perhatian ular terutama jenis ular kapak. Buang atau tanam makanan yang tidak habis jauh dari kawasan perkhemahan, kerana makanan yang bersepah akan menarik perhatian tikus dan seterusnya menarik perhatian ular.

MAKLUMAT PENTING TENTANG ULAR

1)Mata ular tidak berkelip kerana ular tidak mempunyai kelopak mata.
Kata orang tua-tua,jika ular yang masuk ke dalam rumah dan matanya berkelip,ular tersebut bukanlah sebenarnya ular,tetapi ianya berkemungkinan adalah jelmaan jin tang masuk ke dalam rumah kita.

2 )Ular tidak mempunyai telinga,jadi ia mengesan musuh melalui geratan.

3 )Ular tidak mengunyah makanannya,tetapi menelannya.

4 )Ular mengesan bau dengan menggunakan lidahnya.

5 )Badan ular tidak berlendir licin atau melekit,sebaliknya ianya kesat,kering dan sejuk.

6 )Ular senduk boleh mematuk dan mempunyai bisa sejak menetas dari kulit telurnya.

7 )Ular terbesar di dunia ialah anaconda dan terkecil ialah ular benang(Sebesar mata pensil).

8 )pergerakan ular adalah bersamaan dengan manusia berjalan.

Cerita tentang ular membuat mata saya melingas di dalam rumah sendiri.Adeh...ianya sungguh mengerikan.Saya pernah berpengalaman bertemu ular tedung di ladang getah.

Ketika saya menemuinya,dia sedang mengangkatkan kepala,lalu saya berpusing dan berlari ke belakang.Saya nampak ular itu juga berpusing ke belakang.

Apabila saya pergi ke tempat lain,saya masih terserempak dengan ular yang sama membuatkan kami sama-sama melarikan diri.Memang nak tergelak bila teringat situasi ini,tetapi itulah sesuatu saat yang sangat mengerikan bagi saya.

No comments:

Post a Comment