nuffnang

Thursday, May 15, 2014

Rare Vegetables Stamp 2007.

Sayur-sayuran Nadir setem.
                  Setem bertemakan sayur-sayuran nadir ini dikeluarkan pada 26hb November 2007.Kesemua setem ini diatas dijual dengan harga RM1.Setem ini dikeluarkan dengan harapan ianya mampu memperkenalkan kepada masyarakat tentang khsiat sayur-sayuran ini.

                  Saya pula amat berbesar hati memperkenalkan sayur-sayuran nadir ini kepada anak-anak sebagai ilmu pengetahuan am yang sangat besar impaknya dalam kehidupan kita sebagai rakyat Malaysia.
Petola Bantal.
             Buah petola bantal merupakan sejenis pokok bersulur yang memanjat.Buahnya boleh dibuat sayur yang sangat enak.Biasanya,ianya dimasak lemak putih ataupun sayur air.Nama saintifiknya ialah luffa aegyptiaca.Ianya mudah didapati di mana-mana kedai barang basah.

             Satu penemuan istimewa ketika membuat artikel ini,saya mendapat informasi bahawa serabut dari buah petola boleh digunakan sebagai alat memberus pinggan mangkuk,atau dibuat berus badan.Cuma kalau saya tengok gambar pada setem ini,saya jadi keliru apakah ianya benar-benar petola bantal.so cubby.
Kacang botor
                   Kacang botor atau nama saintifiknya psophocarpus tetragonolibus merupakan sejenis tumbuhan menjalar yang menggunakan sulur paut untuk memanjat.Pokok kacang botor atau dalam bahasa inggerisnya winged bean atau goa bean biasanya memerlukan para sebagai tempat bergayut.

                   Kacang botor mengandungi kalsium dan berbagai zat vitamin dan sangat sesuai untuk dijadikan ulam pembuka selera.Kacang botor juga enak jika digoreng atau dibuat kerabu.Daunnya boleh dimasak sebagai sayuran daun.Ada yang mengatakan,rasanya sama seperti daun bayam.

                   Banyak informasi baru yang saya dapati dari Mr Google.Pokok kacang botor mempunyai ubi yang berkhasiat dan boleh direbus.Rugilah selama ini saya tidak pernah tahu mengenainya.

                   Daun kacang botor digunakan sebagai ubat penyembuh bisul atau penyakit kulit.Pokok kacang botor sangat mudah ditanam.Hanya dengan sepokok kacang botor yang sentiasa berbuah,ianya sedia berkhidmat untuk seisi rumah sepanjang hayatnya.Dalam erti kata lain,tanam satu pokok saja,hasilnya berbaloi-baloi...
turi
                  Pokok turi merupakan pokok yang agak besar dan rimbun.Daunnya halus seakan-akan daun petai.Nama saintiknya ialah sesbania grandiflora.

                  Pucuknya yang muda biasanya dimasak lemak atau sayur manis.Ada juga yang menganggap pucuk turi boleh dijadikan sebagai julap.Jus bunganya pula dijadikan sebagai ubat gatal hidung atau batuk.Ianya dikatakan boleh mencairkan kahak.

                 Pucuk turi mengandungi berbagai khasiat yang diperlukan untuk badan terutamanya vitamin c.Pokok turi biasanya banyak ditanam di tepi-tepi jalan di bandar.Pucuknya juga boleh dibeli di pasaraya.
terung pipit
                   Terung pipit ini juga dikenali sebgai terung manggur atau terung rembang.Nama saintifiknya ialah solanum torvum.Pokok terung pipit merupakan sejenis pokok renek.

                   Pokok terung pipit ini mampu menyerap logam yang berat di dalam tanah.Oleh kerana itu,ianya tidak sesuai untuk dimakan bagi mengelakkan keracunan bagi manusia.Bagaimanapun,jika pokok itu ditanam ditempat yang jauh dari baham logam ini,ianya masih selamat.Cuma,jika kita membelinya di pasaraya,mungkin agak berisiko.

                   Terung pipit sangat enak dimasak sambal bersama dengan ikan bilis.Ianya juga boleh dicelur dan dijadikan ulam.Ianya juga mempunyai khasiatnya yang tersendiri.

                   Buahnya boelh direbus dan diminum air rebusannya sebagai pereda kesakitan pada perut akibat dari sakit perut yang berterusan.Akarnya pula boleh mengubati rekahan di tumit.Caranya tidak pula saya ketahui.

                   Apa yang paling seronok tentang terung pipit,ianya sering kami gunakan sebagai peluru bedil atau peluru lastik.Siapa yang tidak pernah main,memang rugi.hehe
                   Setem ini berharga 50sen.Nama saintifiknya ialah phyllanthus acidus.             

 Sebut sahaja buah cermai,memang kecur air liur dibuatnya.Rasanya memang masam,tetapi kalau kita lihat buahnya yang bergugusan di atas pokok,terasa bagaikan ianya sangat manis dan menyelerakan.
peria katak.
                    Setem ini dijual dengan harga 50sen.Peria katak atau bahasa inggerisnya bitter gourd atau bitter melon, atau bahasa saintifiknya momordica charantia ialah sejenis pokok yang memanjat. 

                    Sesuai dengan rasanya yang pahit,buah peria katak dijadikan ubat untuk penyakit darah tinggi dan kencing manis.Selepas dikormisialkan,peria katak dikeringkan dan dijadikan sebagai minuman tea peria.

                   Kerana rasanya yang pahit,ianya dimasak sebagai sambal.Ada juga yang mengamalkan memakan peria katak sebagai ulam,ataupun dibuat jus peria.

                   Satu info yang penting dan baru saya temui,buah peria mengandungi kuinin yang digunakan sebagai pencegah dan merawat demam malaria.Dalam ertikata pengidap kekurangan enzin G6PD,ianya boleh menyebabkan alahan.
terung asam
              Setem ini dijual dengan harga 50sen.Pokok terung asam merupakan sejenis pokok renek yang mempunyai batang dan daun yang berduri.Buah terung asam,berbulu pada kulitnya.Ianya dijkenali juga sebagai terung bulu dan terung iban.

              Rasa buahnya sedikit masam dan sering dimasak sebagai penambah perisa di dalam gulai lemak atau kari.Ia mampu mengurangkan rasa hanyir ikan darat yang digulai.

              Terung asam juga sedap dibuat sambal bersama ikan bilis.Masak dengan bawang besar dan cili api,boleh tambah belacan kalau suka,fuhh...kecur air liur.
 
              Satu rahsia tentang pokok terung asam ini ialah,ianya boleh menghasilkan pokok yang mandul jika ianya didebungakan dengan genetik lain.

              Selain dari setem-setem ini,sekeping lagi setem yang bergambar bunga kantan masih belum saya dapat jejaki.Saya rasa,pernah menyusunnya,bila dicari,susah pula nak jumpa.mesti sudah tersalah letak.Akan saya update blog ini bila saya terjumpa kemudian nanti.

No comments:

Post a Comment