nuffnang

Wednesday, May 21, 2014

Setem Masjid Negara Kuala Lumpur 1965.

Setem Masjid Negara kuala lumpur .
 Setem berwarna hijau ini berharga 20sen dan dikeluarkan pada tahun 1965.
Setem Masjid Negara kuala lumpur
 Setem berwarna merah ini pula berharga 6sen.
Setem Masjid Negara kuala lumpur
               Manakala setem coklat ini berharga 15sen sekeping.Setem ini digunakan sebelum saya lahir ke dunia lagi.Koleksi bertemakan Masjid Negara Kuala Lumpur ini membawa kita ke zaman persuratan di Malaysia.

               Dengan itu,saya mencari sedikit informasi mengenai masjid negara yang sering menjadi tumpuan lawatan sambil belajar ketika saya masih bersekolah rendah dahulu.

                Masjid ini dibina pada tahun 1963 dan dirasmikan pada 27 Ogos 1965. Masjid ini merupakan lambang keagungan Islam sebagai agama rasmi di Malaysia dan merupakan simbol bagi Malaysia yang baru dibentuk ketika itu. Masjid ini juga boleh menampung seramai 15,000 orang jemaah

               Sekali pandang, menaranya berukuran 73 meter (245 kaki) tinggi kelihatan seperti sebuah roket. Bentuknya seperti sekaki payung yang kuncup manakala bumbung konkritnya berbentuk bintang 18 bucu kelihatan seperti sekaki payung yang kembang. 

              Bentuk menara dan bumbung beropol yang ada pada Masjid Negara melambangkan kesetiaan. Konsep ini dipadankan kepada rupa payung Diraja. Menara ini berbentuk gambar payung yang terkuncup manakala bumbungnya berupa seperti sebuah payung yang terbuka.

              Bangunan berharga RM10 juta ini meliputi kawasan seluas lima ekar. Ia mengandungi sebuah dewan sembahyang seluas 22,500 kaki persegi, dewan persidangan, permakaman, perpustakaan, pejabat, halaman, menara, bilik diraja dan sebuah bilik imam.

             Permakaman untuk tujuh pahlawan negara terletak di bahagian barat. Turut disediakan ialah bilik radio dan televisyen berhawa dingin yang terletak di galeri dewan sembahyang.

             Di tengah-tengah kolam di Masjid Negara ini berdiri tegak sebuah menara masjid. Ia digunakan untuk mengumandang azan setiap kali waktu sembahyang.Tingginya ialah 235 kaki daripada lantai ke hujung lambang bulan bintang.

            Terdapat tiga buah pintu besar dan sebuah pintu khas bagi kegunaan diraja. Dewan sembahyang itu dapat memuatkan 3,000 jemaah dan berupaya menampung 5,000 orang lagi di beranda yang terdapat di ketiga-tiga rusuk bahagian dewan itu.

            Di sebelah barat komplek itu terdapat dewan persidangan.Dewan yang berhawa dingin ini dapat memuatkan 500 orang wakil persidangan keagamaan. Di sini juga terdapat sebuah perpustakaan.

            Sebuah majlis yang dahulunya dikenali sebagai Majlis Kerja Persekutuan memutuskan untuk mendirikan sebuah masjid sebagai tanda penghargaan kepada bekas Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, terhadap jasa-jasanya.

             Pada tahun 1987 Masjid Negara diubahsuai dengan menyeluruh, dan atap yang dahulunya kusam kini bergemerlapan dengan jubin hijau dan biru. Hari ini Masjid Negara berdiri megah dan bergaya dikaki langit Kuala Lumpur.

sekian dulu,wassalam.
            

No comments:

Post a Comment