nuffnang

Monday, May 19, 2014

Wild Life Stamp 1996.

setem hidupan liar 1996
                     Setem ini dikeluarkan untuk minggu setem 1996.Setem hidupan liar ini berlatar berbelakang suasana hutan.
musang belang
              Musang belang atau Hemigalus darbyanus merupakan salah satu dari 286 species mamalia di Malaysia.Setem ini dijual dengan harga RM2.

              Musang belang merupakan haiwan yang dilindungi.Untuk memburunya,memerlukan lesen pemburuan.Musang merupakan haiwan liar yang sangat comel.Bentuknya seakan-akan kucing.
enggang badak
                 Setem bergambar burung enggang badak atau buceros rhinoceros ini dijual dengag harga RM1.

Burung enggang badak ini juga dikenali sebagai burung kenyalang.Burung enggang badak ini merupakan burung enggang terbesar sehingga berat mencecah 2-3kg seekor.

                 Bagi sesetengah penduduk dayak,burung kenyalang dianggap sebagai dewa perang mereka.
Burung enggang jantan mempunyai mata berwarna merah bata atau kuning,manakala burung betina pula mempunyai mata yang keputihan.

                 Satu keistimewaan burung ini,selepas bertelur, burung jantan akan mengambil lumpur dan pasangan tersebut akan menggunakan lumpur dan najis bagi menutup bukaan masuk ke sarang.

                 mereka akan membuat bukaan kecil, hanya muat bagi burung jantan memberi makan burung betina dan anak burung,juga bagi burung betina membuang najis keluar lubang.

                  Apabila anaknya sudah tumbuh bulu dan sudah boleh meninggalkan sarang, burung jantan dan betina akan mematuk lumpur kering tersebut.Burung Enggang badak makan buah-buahan, serangga, reptilia kecil, tikus, dan burung kecil.
kupu-kupu kuda
                 Setem bergambar kupu-kupu kuda atau nama saintifiknya attacus atlas ini dijual dengan harga 50sen.Kupu-kupu kuda mempunyai berbagai warna yang menarik.Setem ini memilih kupu-kupu yang berwarna oren kecoklatan.
ungka tangan putih
                     Setem ini dijual dengan harga RM1.Ungka Tangan Putih atau nama sainsnya Hylobates lar,merupakan ungka yang lebih terkenal dan sering diletakkan di dalam zoo.Ia tergolong dalam keluarga ungka (Hylobatidae).

                      Ia banyak didapati dari barat daya China dan Myanmar timur ke Thailand serta di barat laut Sumatera dan di seluruh Semenanjung Malaysia.

tupai gading

                   Tupai gading atau nama saintifiknya callosciurus prevostil ini merupakan sejenis haiwan yang dilindungi.Setem ini dijual dengan harga 30sen.

                    Tupai Gading merupakan spesies rodensia dalam keluarga Sciuridae. Ia boleh didapati di Malaysia, Indonesia dan Thailand.

                    Ia makan buah, kekacang, benih, kudup, bunga, serangga dan telur burung. Tupai ini membawa buah jauh dari pokok dan menjatuhkan benih apabila selesai makan.
kongkang
                   Setem ini dijual dengan harga 20sen.Kongkang di dalam bahasa Inggeris disebut Slow Loris iaitu salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Kongkang merupakan salah satu dari tiga spesies loris yang dikelaskan dalam genus Nycticebus: Kongkang Sunda (Nycticebus coucang), Kongkang Bengal (Nycticebus bengalensis) dan Kongkang Kerdil (Nycticebus pygmaeus). 

                  Kongkang ini juga dipanggil malu-malu di Indonesia. Kongkang adalah sejenis binatang yang pemalu dan bentuknya menyerupai monyet kecuali di bahagian mata. Saiz matanya agak besar dan agak menakutkan dan berwarna kemerahan.

                  Mereka diburu kerana mata mereka yang besar, yang bernilai dalam perubatan tradisi tempatan, menjadikan mereka dalam daftar spesies terancam

                  Biasanya kongkang menyorokkan diri di celah-celah rimbunan daun-daun. Kongkang tidak mempunyai keluarga yang ramai kerana kongkang hanya membiak seekor anak dalam setahun.

                  Kongkang juga tidak bergerak dalam kumpulan yang ramai.Pergerakan di atas dahan juga agak perlahan.Kongkang mempunyai deria bau yang kuat dan aktif pada waktu malam.

                   Kongkang mampu untuk menghasilkan toxin yang dicampurkan dengan air liurnya sebagai pertahanan daripada musuh-musuhnya. Ibu kongkang akan menjilat toksin ini pada anaknya sebelum meninggalkan mereka untuk mencari makanan

                   Kongkang merupakan haiwan yang memakan daging apabila berpeluang, biasanya memakan serangga, siput, mengkarung, burung kecil, telor, dan haiwan bertulang belakang yang lain.

                   Dengan gerakan perlahan dan senyap, mereka mengendap mangsa dan menangkapnya dengan menyambar menggunakan kedua belah tangan. Apabila daging tiada, mereka makan buah, daun muda, dan getah pokok.

                   Kebiasaannya, Kongkang makan pisang ataupun buah-buahan yang lembut isinya. Kebiasaannya ia gemarkan buah-buahan manis. Kongkang juga menggemari serangga kecil seperti ulat, cengkerik dan sebagainya.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Saya sudah mula seronok dengan blog setem ini.Berbagai informasi mengenainya boleh saya pelajari untuk membuat satu-satu artikel mengenainya.

Namun begitu,saya tidak dapat update setiap hari.kerana menyiapkan atu post memerlukan tumpuan selama berjam-jam.


                .

No comments:

Post a Comment