nuffnang

Friday, March 28, 2014

Setem lada hitam 1986-2005

setem lada hitam 
               Setem ini merupakan salah satu dari enam setem definitif yang dikeluarkan dan bertahan lama semenjak tahun 1986 sehingga 2005.Setem-setem ini dijual dengan harga 10sen.Setem pertama untuk negeri Sarawak dan bergambar lada hitam atau piper nigrum.
setem lada hitam
                Setem ini pula untuk negeri Sabah.
setem lada hitam
                 Setem Negeri sembilan.
setem lada hitam
                Setem negeri Kelantan.
setem lada hitam
                 Setem untuk Pulau Pinang.
setem lada hitam
                Setem untuk negeri perlis.
setem lada hitam.
              Setem untuk negeri Selangor.
setem lada hitam
               Dan juga setem untuk Wilayah Persekutuan.

               Bila sebut tentang lada hitam,saya nak membawa sebuah kenangan indah saya dizaman kanak-kanak.Pokok lada hitam ditanam di belakang rumah.Saya sendiri sangat kecil ketika itu.Jadi,tidak pernah terlintas untuk bertanya bagaimana ianya ditanam.

               Ramai jiran-jiran yang seakan tidak percaya pokok tersebut adalah pokok lada hitam yang sebenar kerana ianya sangat jarang ditanam.Pada mulanya,saya juga tidak dapat membezakan di antara pokok lada hitam dan pokok sireh.

               Oleh kerana nenek saya seorang penggemar sireh,saya yang selalu mengutipkan daun sireh untuknya selang beberapa hari sekali.Tetapi pokok lada hitam,juga tidak kurang sejarahnya.Walaupun cuma ada sepokok,kami tidak perlu lagi membeli lada hitam jika ingin memasak resepi yang berasaskan lada hitam.

               Setiap kali kakak saya bersalin,lada hitam muda akan menjadi menu utama ketika didalam pantang.Selain untuk memanaskan badan,lada hitam adalah pembuka selera.Lada hitam muda berwarna hijau dan buahnya lebih lembut dan lemak berbanding buah lada hitam yang tua.

              Buat kakak-kakak yang pernah merasa zaman kita punya poko lada hitam di belakang rumah,tentu ada berbagai cerita disebaliknya.Apakan daya,saya tidak sempat nak berguru dengan arwah emak.kalau tidak,tentu sayapun nak tanam pokok lada hitam.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment